Persbericht januari 2016

15.01.2016

Op 8 mei vindt de derde editie van de Beemster Erfgoed Marathon plaats. Dat deze marathon niet past in het profiel van een ‘gewone’ marathon is inmiddels bekend. De organisatie heeft dan ook voor dit jaar weer een aantal leuke verrassingen in petto voor de deelnemers. Maar ook voor het publiek wordt gezorgd, dit jaar is er een straatprijs in de vorm van een buurtbarbecue te winnen door bewoners van de leukste versierde straat langs het parcours van de marathon.

Buurtbarbeque straatprijs

Op 8 mei rennen en fietsen zo een 750 deelnemers over de Beemster dijken, maar ook door de dorpskernen van Noord-, West-, Midden- en Zuidoostbeemster. De organisatie roept de buurtbewoners op om met behulp van vlaggen, spandoeken, aanmoedigingen en eventueel muziek, de straat zo leuk mogelijk te versieren. "Wij dagen we de buurtbewoners in de Beemster uit om hun straat zo leuk mogelijk te versieren en de deelnemers enthousiast aan te moedigen", aldus Ger Hoogenhoud, één van de organisatoren van het evenement. "De deelnemers van de leukst versierde straat ontvangen een barbeque pakket voor maar liefst 40 personen, welke ons wordt aangeboden door slagerij Han de Vries te Middenbeemster." De jury van de leukste straat bestaat uit een aantal vooraf geselecteerde deelnemers en de uitslag zal na de marathon op het start-finish terrein rond 16:00 uur bekend gemaakt worden. Inmiddels worden er contacten met buurtverenigingen gelegd om mee te doen aan deze actie, maar eigen initiatieven zijn van harte welkom en gewenst! Op deze website staat de route met de straten waarlangs de deelnemers lopen en fietsen.

Vrijwilligers
Tijdens de marathon worden deelnemers, waar duo's samen fietsen en rennen afwisselen, getrakteerd op diverse lekkernijen en drankjes. Deelnemers van de hele marathon kunnen onderweg 12 cateringposten verwachten. Op het marathon-menu staan diverse streekproducten. Op een aantal van de proefposten is muzikale gezelligheid en dit jaar lopen alle deelnemers door een koeienstal. Bij de finish is live-muziek en staan zes warme hottubs klaar voor de deelnemers om in uit te rusten onder het genot van een hapje en een drankje.
Ruim 50 catering vrijwilligers voorzien de deelnemers van de hapjes en drankjes. In totaal werken ruim 100 vrijwilligers mee om het evenement in goede banen te leiden. Geïnteresseerde vrijwilligers kunnen zich nog aanmelden via vrijwilligers@beemstererfgoedmarathon.nl.

Goede doelen
Met de opbrengst van de marathon wordt een donatie gedaan aan lokale goede doelen. Dit jaar ondersteunt de organisatie stichting Breidablick met een broodsnijmachine te gebruiken in de nog te openen lunchroom en winkel in de Kosterij in Middenbeemster. Daarnaast schenkt de organisatie aan deStichting Volksspelen Westbeemster een nieuwe audioset en wordt de Fanfare Beemster in de gelegenheid gesteld hun Beemster bier te verkopen bij de finish. Ook dit jaar verzamelen we weer oude hardloopschoenen voor de stichting Samen Succes die zich inzet voor Keniaanse hardlopers. Indien bezoekers nog oude hardloopschoenen beschikbaar hebben kunnen ze deze mee nemen naar de start.

Uitgelichte berichten

Beemster Erfgoed Marathon